Sétánkat a belső udvaron kezdjük, ami a mediterrán növények
birodalma. Az iskolaépület által U alakban körbezárt udvaron speciális
mikroklíma alakult ki, ami nagyon kedvező a melegigényesebb növények számára.
Van itt például egy gyönyörű chilei araukária, egy örökzöld mamutfenyő, ami
most a 2. emeletig ér, de ennél jóval nagyobb lesz, és elég gyorsan nő.
Az iskola óriási kertjében több tematikus kertrészlet is van. A
vakok kertjében főleg olyan gyógy-és fűszernövényeket ültettek, amelyek
illatukról is felismerhetők, a fenyőkertben hatalmas tűlevelűek, fenyők és
cédrusok magasodnak, a sövénybemutatónál pedig megtudjuk, hogy mi az a
csodasövény.
Ez a turkesztáni szilből kialakított sövény azért
kapta ezt a becenevet, mert évente több mint egy métert tud növekedni
A kertben sok más mellett van egy pünkösdirózsa-gyűjtemény
is.
Bekukkantottunk az üvegházakba is, a műemlék-jellegű üvegházakat
még az 1920-as években építették. Itt néhány faméretű szobanövénybe botlunk, a
fikusz vagy a szobafenyőt láthattuk igazi faként. Az egyik fikuszt 1927-ben
ültették.
Megtekintettük a diákok gyakorlati oktatásának egyik helyszínét
is, ahol például a térburkolatok lerakását tanulják, merthogy egy kertésznek
ehhez is érteni kell. Sőt, megtudjuk, hogy kertépítésből rendeznek Európa-bajnokságot
is, ahol idén két magyar fiatal végzett az élen.
Jellegzetes torii kapun átlépve aztán megérkezünk a kert
leghíresebb szegletébe, a japánkertbe, amit az iskolaalapító Varga
Márton maga tervezett és épített 1928-ban. A torii tradicionális japán kapu,
ami szimbolikus határ az emberek és az istenek világa között.
1931-ben a Magyarországra látogató Takamcu herceg és felesége, a japán
császári család tagjai hazatértük után ajándéknövényeket küldtek hazánknak.
Ide, a japánkertbe is került néhány, amelyek közül egy idős japán
díszcseresznye ma is látható a kertben.
Japánkertek történetében több korszakot és rendszert
különböztetünk meg, a zuglói kert rendeltetése szerint a tavas sétakertek
rendszerébe sorolható. A japánok számára a kert nem a grillezések és kerti
partik színtere, sokkal inkább az elmélyedésé, az elmélkedésé, ami a
természetben könnyebben elérhető, mint például egy zajos, szürke városi
környezetben. Itt egy kő nem „csupán” egy kő, annál sokkal több. Már rögtön a
torii kapu is egy jelkép, az újjászületésé, egy új életszakaszé. A bejárattól
tipegő köveken visz befelé az út. A kapu alatt két lépőkő felülete hepehupás, ami
arra készteti az embert, hogy belépve lefelé, a lába elé nézzen, így a belépők
önkéntelenül is fejet hajtanak a kert építője, fenntartója előtt. A kert
alapját egy kis tórendszer adja, amelynek egyes egységei mást-mást
szimbolizálnak. A vízesés például a gyerekkort jelképezi, amikor az ember még
olyan, mint a csobogó, játékosan ide-oda folydogáló víz, majd, ahogy halad
előre a korban, egyre inkább lelassul, megnyugszik, majd lassan megtér a tó
legmélyebb részébe, a Semmiség Óceánjába. A tóban szigetek is vannak, a Daru-
és a Teknős-sziget. Hogy épp e két állat jelenik meg, természetesen annak is
oka van. A japánok ugyanis úgy hiszik, haláluk után a lelküket egy darumadár
egy szigetre repíti, amelyet a tengerben úszó, hatalmas teknős hordoz a hátán.
A Daru-szigetre a Sóhajok-hídja visz át, ahol érdemes kívánni valamit, mert még
az is lehet, hogy valóra válik.
A kertben láthatjuk az ország egyik legidősebb szecsuáni
mamutfenyőjét. Erről a fajról sokáig azt hitték, hogy kihalt, 1944-ben azonban
Kínában, egy eldugott kis völgyben találtak egy kis állományt. Az 1950-es
években sikeres hazai szaporításból az iskola is kapott két magoncot, az egyik
megmaradt és mára hatalmas fává nőtt.
Jellemző a jellegzetes
tájak miniatürizált megjelenítése. Itt a japánok szent hegyét, a Fuji-t
láthatjuk egymásra rakott kövekből megalkotva. Az oldalában jelképesen még az
erdők is helyet kaptak, a fenyőket például páfrányok jelzik. A kövek fontos szerepet töltenek be. A kertben található kövek Budáról
származnak, a fogaskerekű villamosítása idején fejtették ki azokat, és hozták
át Zuglóba, lovas szekereken. A kő nemcsak a maga természetes formájában, de
kerti padként és kőlámpásként is megjelenik, ami szintén jellegzetes része a
japánkerteknek.
A kert kiemelt pontján áll egy teaház, ahol nemcsak teázni jó,
de innen nagyon szépen belátni az egész kertet. Ahogy az ember innen körülnéz,
tényleg azt érzi, amit a Muromacsi korszak kertépítő mesterei szerették volna
elmondani kertjeik megalkotásával: „az élet mégiscsak elég szép ahhoz, hogy
legalább száz évig éljünk."
|
|