A
Hungária krt. és az Ajtósi Dürer sor sarkán találkoztunk, és amíg várakoztunk a
társakra megtekintettük a túloldalon lévő „Mézeskalács házat, ami jelenlegi
környezetéből kitűnve a békés csendes 20. század 20-as éveit idézi meg. Az
épület a szecesszió jegyében Cséti István építész műtermes villájaként, a
Technika Építő Rt. kivitelezésében készült. Programunk
a Vakok Állami Intézete dísztermének – Nádor Terem - megtekintésével
folytatódott. Nevét Habsburg József nádorról kapta, aki nagyban támogatta az
intézet létrejöttét. Az épületet Lechner Ödön kezdte tervezni, majd átadta a
feladatot Baumgarten Sándor és Herczeg Zsigmond műépítészeknek. A terem az
épület homlokzati szárnyának szimmetriáját követő, jelentős belmagasságú
karzatos helyiség, melynek eredeti funkciója kápolna volt. 1930-ban Róth Miksa
tanítványa Zsellér Imre készítette a terem kivételes ékességét, Magyarország
legnagyobb összefüggő színes ólomüveg kompozícióját. Négy Árpád-házi szent
mellett Habsburg József nádor jelenik meg rajta, a középső sávban a négy
evangélista jelképei, legfelül a Szent Korona, legalul két kisebb portré,
akkori miniszterek.. A
terem napjainkban sok száz hangversenynek ad otthont szeptembertől májusig
tartó évadokban, melynek fő szervezője Göllesz Zoltán rendezvényszervező. Ő
mesélt az intézmény tevékenységéről, az építtetőkről, az építészekről. Kilépve
az épületből megcsodálhattuk a szecesszió tipikus jegyeit a külső homlokzaton,
majd átsétáltunk a Hermina Kápolnába, ahol már várt ránk Farkas Olivér,
aki bemutatta nekünk ezt a kivételes épületet, ami Zugló legrégebben épült
műemlék temploma. József
nádor fiatalon elhunyt Hermina Amália Mária nevű leánya emlékére épült közadakozásból. Tervezője
Hild József, aki számos klasszicista stílusú épülettel gazdagította hazánkat.
Ez a kápolna munkásságának mondhatni kakukktojása, amennyiben neogótikus
stílusban épült. Egyébként Magyarország egyik legrégebbi neogótikus épülete. 1856.
szeptember 8-án szentelték fel Liszt Ferenc híres férfikarra írott Vocal
Miséjével, amit Ő vezényelt. (emléktábla a bejárat mellett) A
kápolnát két oldalt határoló falakon, a főhajó gótikus boltívei mögött egyrészt
a stáció-domborművek sora fut végig, a felette lévő falrészek éke két angyal-szobor
között látható egy-egy ólomüvegablak. Zsellér Imre munkája. Az egyik ablak
témája István első vértanú megkövezése, a másiké Avilai Szent Teréz látomása. A
szentélyben neogótikus faoltár áll, melynek képét 1855-ben Novotni János
festette. A hagyomány úgy tartja, hogy Mária alakjának arca az elhunyt Hermina
főhercegnőről lett mintázva. A kápolnát jelenleg a Jeruzsálemi Szent Sír
Lovagrend Magyarországi Helytartósága tartja fenn. Ezután
még elsétáltunk a Millennium Házához, ami eredetileg Műcsarnoknak épült
1884-ben Pfaff Ferenc tervei alapján Neoreneszánsz stílusban a 1885-ös
Általános Kiállításra.. 1896-os Millenniumi kiállításon egészségügyi
csarnokként funkcionált, többek között kórházi felszereléseket, sebészeti
eszközöket állítottak ki. Későbbi
időkben különféle intézmények használták, mígnem a Liga Budapest Projekt
részeként Millennium Házaként nyílt meg teljes felújítás után. A külső falakat
díszítő színes Zsolnay kerámiák díszítésén keverednek a nagy művészeti
korszakok motívumai, mint az allegorikus görög vagy egyiptomi nőalak, a perzsa
szárnyas oroszlánok, vagy a közöttük elhelyezett Leonardo da Vinci, Raffaello
és Michelangelo. Az
épület előtt egy rózsakert létesült, közepén egy Zsolnai szökőkúttal, melyen az
épületen látható kerámiák színei tükröződnek vissza. Amikor
a rózsák virágoznak jó leülni, pihenni a padokon és élvezni a teremtett
természet és az épület összhangját. Takács
Ágnes |